ذکر ابوالقاسم نصرآبادی رحمة الله علیه

ساخت وبلاگ
پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰۹:۳۵ ق.ظ علی اصغر شمیمیدستگاه گردش خون و چون فی الجمله از حکمتهاى معده و آلات اکل مطلع گشتى تأمل کن در عجایب دل که آنرا جسمى به شکل صنوبر آفریده و چون سر چشمه روح حیوانى است آن را صلب خلق کرد تا از حوادث محفوظ و به اندک چیزى«مؤف»نشود.و حیات آدمى را به همین روح منوط گردانید و هر عضوى که از فیض این روح محروم شد چون ناخن و مو و امثال اینها از خلعت حیات بى‌نصیب است،و چون عضوى را راه وصول این روح مسدود شد از حس و حرکت مى‌افتد و این روح را دل به امناء شرائین و اورده مى‌سپارد و آنچه را شرائین اخذ مى‌کنند به دماغ مى‌رسانند و در آنجا به سبب برودت مزاج دماغ اعتدالى در آن حاصل و به اعضاء متحرکه بدن مى‌ریزد و آنرا روح نفسانى مى‌گویند و آنچه اورده اخذ مى‌کنند به جگر که منبع قواى نباتیه است مى‌آورند و از آنجا به سایر اعضاء متفرق مى‌شوند و آنرا روح طبیعى نامند و لطیف و صاف اخلاط اربعه روح مى‌شود همچنان که درد و کثیف آنها گوشت و پوست و سایر اعضاء مى‌گردد. ۰۲/۰۳/۰۴ ۰ ۰ علی اصغر شمیمی ذکر ابوالقاسم نصرآبادی رحمة الله علیه...
ما را در سایت ذکر ابوالقاسم نصرآبادی رحمة الله علیه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : fshamimbeheshtb بازدید : 50 تاريخ : چهارشنبه 7 تير 1402 ساعت: 16:02

پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۲، ۰۸:۳۹ ق.ظ علی اصغر شمیمی در توحید و موعظهقسمت أول خطبه گواهى مى ‏دهم معبودى بسزا نیست جز خدا، یگانه‏ ایست که شریک ندارد، اوّل است که پیش از او چیزى نبوده (ازلى و مبدا هر موجودى است) و آخر است که براى او حدّ و انتهائى نیست (ابدى و منتهى الیه همه موجودات است) وهمها به هیچ یک از صفات او نمى‏رسند (درک نمى‏ کنند، زیرا او را صفت زائده بر ذات نیست تا وهم آنرا دریافته وصف نماید) و دلها (عقلها) او را به کیفیّت و چگونگى تصدیق نمى‏ نمایند (زیرا او را کیفیّتى نیست تا عقل آنرا بیان‏ کند) و تجزیه و تبعیض براى او روا نیست (زیرا جزء و ترکیب شایسته ممکن است) و چشمها و دلها باو احاطه ندارد (زیرا محدود بحدّى نیست تا چشم او را ببیند و عقل حقیقتش را درک نماید.قسمت دوم از این خطبه (در پند و اندرز بمردم) است بندگان خدا از موعظه‏ هاى سودمند پند پذیرید و از علامت هاى درخشنده و آشکار (آیات قرآن که خیر و شرّ و پیش آمدهایی که بر اثر معصیت و نافرمانى بر امم سابقه وارد شده بیان کرده) عبرت گیرید، و از هر گونه انذار (عذابهاى الهىّ) که (در قرآن و سنّت) وارد شده (از گناه) دورى کنید و از یاد آورى و پندها (ى پند دهندگان) بهره ‏مند گردید، گویا چنگالهاى مرگ (مانند چنگال درندگان) بشما در آویخته است (اجل بشما نزدیکست) و علاقه و دلبستگى به آرزو و از شما جدا گردیده و کارهاى سخت رسوا کننده (جان دادن و با دست تهى از این عالم بیرون شدن و در قبر که جایگاه‏ وحشت و ترس است سکنى نمودن و مانند اینها) و سوق دادن بجایی (قیامت) که وارد شدنى است (همه خلایق به آنجا وارد خواهند گشت) شما را فرا گرفته است و (در این راه) با هر کسى یک راننده و یک گواهى دهنده‏اى است: راننده‏اى (مرگ) که او را به محشر می راند ذکر ابوالقاسم نصرآبادی رحمة الله علیه...
ما را در سایت ذکر ابوالقاسم نصرآبادی رحمة الله علیه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : fshamimbeheshtb بازدید : 52 تاريخ : چهارشنبه 7 تير 1402 ساعت: 16:02